Wat is hypnose?

Hypnose is eigenlijk niets anders dan een bijzondere staat van bewustzijn. Je gaat ergens helemaal ‘in op’. Deze staat heb je vaak verschillende keren per dag, maar misschien heb je het dan zelf niet eens in de gaten.

Denk maar eens aan het moment dat je helemaal ‘in een film’ zit of dat je zo in je boek verzonken bent, dat je de bel of telefoon niet eens hoorde.

Je aandacht is dan zo gefocust op datgene waar je op dat moment mee bezig bent, dat het even lijkt of de wereld om je heen niet meer tot je doordringt of niet eens bestaat.

Het verschil tussen trance en hypnose

 

Over hypnose bestaan veel misverstanden. Dat komt vooral doordat mensen hierbij vooral denken aan dat wat ze over hypnose hebben gehoord of gezien, bijvoorbeeld via televisieprogramma’s. Ook de begrippen hypnose en trance wekken nogal eens verwarring.

 

Ik maak onderscheid tussen hypnose en trance. Hypnose is een manier om in trance te gaan. Via bepaalde suggesties kom je terecht in een staat waarin je ontspannen bent en tegelijkertijd heel gefocust.
Daarmee bedoel ik dat je je aandacht heel goed kunt concentreren. Je breinactiviteit in trance is lager dan normaal en in die toestand ben je vatbaarder voor bepaalde suggesties.

 

Sommige mensen denken dat je als het ware slaapt of droomt, maar dat is niet juist. Wanneer je via hypnose in trance raakt, ben je namelijk wel gewoon aanwezig. Je hoort gewoon wat er tegen je gezegd wordt en je kunt gewoon denken. Maar tegelijkertijd is het mogelijk om je meer te concentreren op bepaalde dingen en je af te sluiten voor andere (bijvoorbeeld indrukken/geluiden van buitenaf).

Vaak als we normaal actief bezig zijn, is ons brein in ‘Betastaat’. De frequentie van onze hersengolven ligt dan tussen 14 en 40 Hertz. Wanneer de frequentie lager wordt, onderscheiden we drie verschillende dieptes van trance.

Alfastaat

De breinactiviteit van iemand in lichte trance is ‘Alfa’. In deze staat is de frequentie van onze hersenen lager dan normaal en ligt tussen de 7 en 14 Hertz.  In deze staat zijn we eigenlijk tegelijkertijd alert, maar ook ontspannen.

Het is een plezierige staat om in te zijn. We kunnen in deze staat heel efficiënt nieuwe dingen leren en informatie verwerken.

Veel NLP-werk in Alfastaat

Wanneer ik met NLP werk, zijn veel mensen al snel in deze lichte trance.  Als je je op mijn opdrachten en oefeningen concentreert en actief meedoet, is het heel gemakkelijk om in deze staat te komen.

Je kunt dan ook snel nieuw gedrag aanleren en staat open voor nieuwe ideeën. Dit maakt het gemakkelijker om oude patronen waar je mee wilt breken ook daadwerkelijk af te leren.

 

Thetastaat

Ben je iets dieper in trance, dan spreken we van de Thetastaat. De frequentie van de hersengolven ligt dan tussen 4 en 7 Hertz. Dit is de staat waarin ik mensen breng wanneer ik hypnotherapie wil doen. Het is een staat tussen waken en slapen in.

Wanneer je in deze staat bent, is het gemakkelijk toegang te krijgen tot informatie die normaal gesproken diep in ons onderbewustzijn ligt opgesloten, zoals dromen, herinneringen en gebeurtenissen.

Deze staat is super geschikt om snel bepaalde dingen in ons onderbewuste te herprogrammeren als we dat willen. Mensen die mediteren bevinden zich ook vaak in deze staat.

 

Deltastaat

Tenslotte is er nog de staat waarin we verkeren wanneer we slapen. Dit noemen we de Deltastaat. De breinactiviteit ligt dan tussen de 0,5 en 4 Hertz. Toch gebeurt er dan ook van alles. Met deze staat werk ik niet tijdens hypnosesessies.

 

Hoe kan hypnose jou helpen?

Mensen kunnen gelukkig heel veel problemen zelf oplossen. Maar soms lopen we tegen dingen aan die niet uit zichzelf weggaan. Ook al doen we nog zo ons best met praten, nadenken, redeneren, oorzaken zoeken. Dat helpt helaas niet altijd.

Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde angst of onzekerheid. Je vertoont dit gedrag absoluut niet bewust, maar je voelt dat je er in bepaalde situaties gewoon geen grip op hebt. Het gebeurt als het ware automatisch.

In dat soort gevallen kun je het probleem niet effectief oplossen op het rationele niveau. Dat is het niveau van het denken, redeneren en praten. Van de dingen die we ons bewust zijn. Maar dan is het goed iets verder af te dalen, namelijk naar het niveau van het voelen. Waar de veroorzakers van het probleem zitten. Dat is op het niveau van ons onderbewuste. En wanneer je op dat niveau de problemen aanpakt, verander je dingen bij de bron, van binnenuit dus.

Met NLP kun je al goed op het niveau van het onderbewuste doordringen.  Maar soms is het goed om de kritische geest nog iets meer te ontspannen, zodat die niet steeds tussenbeide komt. Dan is hypnose een geweldig hulpmiddel.

Hypnotherapie wordt gebruikt bij de meest uiteenlopende problemen. Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Fobieën
  • Angsten
  • Trauma’s
  • Nare herinneringen
  • Nachtmerries
  • Verslavingen
  • Allergische reacties

Maar ook bij wat minder concrete problemen kan hypnose enorm goed helpen,  zoals bij:

  • Perfectionisme
  • Faalangst
  • Onzekerheid
  • Een slecht zelfbeeld
  • Concentratiestoornissen, etc.

Hoe werkt hypnotherapie?

Wat jij van hypnose weet of gezien hebt, is waarschijnlijk heel anders dan wat je kunt verwachten bij hypnotherapie zoals ik deze toepas. Ik gebruik hypnotherapie om iemand te helpen van zijn lichamelijke of psychische klachten af te komen.

Zo gaat een hypnosesessie bij mij ongeveer in zijn werk:

  • Voordat we aan de slag gaan, bepalen we wat de klachten zijn waaraan je wilt werken. Of op welke vragen je antwoord zou willen hebben. Het is goed om hier van tevoren al over na te denken.

 

  • Ook bepalen we samen wat de gewenste uitkomst is van de sessie.

 

  • Door middel van hypnose breng ik jou in trance. Tijdens de sessie ben ik de begeleider en vertrouwenspersoon. Ik stel je veel vragen en aan de hand van je antwoorden proberen we zoveel mogelijk inzicht te krijgen in wat er bij jou op onderbewust niveau aan de hand is.

 

  • Zo kunnen we de antwoorden vinden die jij zoekt.  Dit gebeurt terwijl jij de hele tijd volkomen ontspannen bent.
    Je hebt zelf dus een actieve rol en kunt ook prima blijven volgen wat er gebeurt.

 

  • Wanneer we het probleem hebben aangepakt en ik jou de nodige positieve ideeën en suggesties heb meegegeven  om te zorgen dat dingen anders zijn of nog verder gaan veranderen, breng ik je weer terug, zodat je je ogen weer kunt openen.

 

  • Je komt altijd weer volkomen ontspannen en met een goed gevoel uit je trance. Daar zorg ik wel voor 🙂

 

  • Je mag na de sessie nog rustig nagenieten van de sessie en we praten nog even na. Je zult merken dat je je (vrijwel) alles wat er is gebeurd en gezegd herinnert.

 

  • Wat meestal, zeker na een eerste keer, overheerst is een gevoel van verbazing en verwondering over deze nieuwe ervaring.

 

  • Indien nodig volgen na deze sessie nog een of meer sessies.

 

Degene in de stoel bepaalt

 

Ik vind het altijd belangrijk dat degene in de stoel zelf bepaalt hoe diep hij in trance wil gaan. We doen niets wat jij niet wilt. En je kunt ook elk moment de sessie onderbreken.

Net zoals je ook onmiddellijk de kamer uit zou rennen als er gevaar is. Je bewustzijn blijft gewoon bij je en zorgt voor je. Ook in trance dus!

Omdat ik naast hypnose ook NLP beoefen, is het voor mij heel gemakkelijk om heel helder te krijgen hoe jij jouw probleem ervaart.
Deze informatie is cruciaal om ervoor te zorgen dat ik die gegevens op de beste manier kan gebruiken wanneer je diep in je eigen innerlijke belevingswereld zit (in trance dus).

Dus mocht je twijfelen over een bepaalde hypnotherapeut, kijk dan altijd of deze ook in NLP getraind is. Dat zorgt voor betere en snellere resultaten.

Is hypnose gevaarlijk?

 

Er bestaan allerlei enge verhalen over hypnose. Maar veel mensen beseffen eigenlijk niet dat ze vaak meerdere malen per dag in een soort van hypnotische staat of trance verkeren. En dat het dus eigenlijk  een heel natuurlijk verschijnsel is.

Voorbeelden zijn wanneer je helemaal opgaat in iets. Denk aan iemand die musiceert of zich helemaal verliest in een film of boek.
Mijn kinderen zitten regelmatig gehypnotiseerd voor Netflix of ‘in hun telefoon’ en dan moet ik echt moeite doen om tot ze door te dringen.

Hypnose is op zich niet gevaarlijk. Maar, wanneer iemand kwaad wil, kan hij ergens misbruik van maken. Dat geldt voor bijvoorbeeld 3D-printers net zo goed als voor hypnose.

Weet je wie er bijvoorbeeld misbruik van hypnose maken? Reclamemakers! De televisie werkt voor veel mensen hypnotiserend. En reclameboodschappen in het bijzonder. De makers koppelen allerlei mooie beelden, boodschappen en gevoelens en verbinden daar bepaalde suggesties aan: “Koop ons product”.

Als je vervolgens merkt dat je de volgende keer inderdaad de neiging hebt dat product te kopen, dan is die missie geslaagd. Meestal kom je daardoor nou niet bepaald in direct groot gevaar terecht. Maar toch is het goed alert te zijn op het effect van dit soort boodschappen.

Veel mensen hebben gelukkig een natuurlijk mechanisme dat hen tijdig waarschuwt om ergens niet in mee te gaan. Maar er zullen altijd mensen zijn die wel gemakkelijk ergens intrappen. Omdat ze vatbaarder zijn voor negatieve suggesties.

 

Hypnose is eigenlijk voortdurend overal rondom ons. Je zou kunnen zeggen dat elke vorm van communicatie een soort van beïnvloeding is. En daarmee ook een hypnotisch effect kan hebben. Het is dus sowieso goed je daar altijd bewust van te zijn.

strong>De manier waarop ik hypnose gebruik is natuurlijk van heel andere aard. Ik gebruik het uitsluitend om jouw onderbewustzijn te voorzien van positieve suggesties en ervoor te zorgen dat negatieve patronen of gewoontes worden opgelost. Hypnose in therapievorm. Hypnotherapie dus.

Misverstanden over hypnose

Er bestaan een heleboel misverstanden, misvattingen en vooroordelen over hypnose. De belangrijkste vind je hieronder. En je kunt er nog veel meer vinden in het gratis E-book over NLP en Hypnose.

 

 

1. Wanneer ik gehypnotiseerd ben, heb ik geen controle meer!

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze overgeleverd zijn aan de hypnotiseur en dat ze zelf willoos zijn geworden op het moment dat ze in trance zijn.

Dit is echt onzin. Tijdens een hypnosesessie blijft jouw bewustzijn gewoon actief. Weliswaar meer op de achtergrond, maar het blijft aanwezig. Dit zorgt er altijd voor dat jij geen dingen zult delen of doen als je dat niet wilt of als dat in strijd is met jouw waarden en normen.

Hypnose is bovendien een manier om ervoor te zorgen dat jij juist meer controle kunt krijgen over je emoties en gevoelens. Je krijgt meer grip, omdat je toegang krijgt tot jouw onderbewuste. Daar in ons onderbewuste zitten al onze ongecontroleerde angsten, drijfveren en automatische patronen. Je gaat onbewuste patronen beter doorzien, waardoor je ze kunt veranderen. Want zodra je je ergens van bewust bent, verandert het al!

En wanneer je daar meer grip over hebt, heb je juist meer controle die je kunt inzetten op die gebieden in jouw leven waarin je dat wilt.

 

2. Ik kan niet gehypnotiseerd worden… wat nu?

Een logische gedachte. Wat als ik niet gehypnotiseerd kan worden?

Dan houdt het op! Als je dat tenminste wilt blijven geloven. Want je kunt jezelf niet laten hypnotiseren. Het is niet iets wat je overkomt. Aan hypnose moet je namelijk zelf actief meedoen. Je staat jezelf dus eigenlijk toe om in hypnose te gaan. Dat is wat anders dan dat ik jou zou hypnotiseren. Want met alle goede wil van de wereld… dat kan ik niet als jij het zelf niet wilt.

Verder is het zo dat in hypnose gaan iets is wat iedereen kan leren. De een gaat misschien wat gemakkelijker of sneller dan de ander, maar iedereen kan het. Op zijn eigen manier. En dat is helemaal prima. Zelf heb ik het ook moeten leren.

Het belangrijkste is dat je het dus zelf wilt en dat je vertrouwen hebt in degene die je begeleidt. Dan ben ‘zelfs jij’ 🙂  in staat om ontspannen in hypnose te gaan.

 

3. In therapie gaan… dat klinkt als een langdurig traject!

Veel mensen denken dat veranderen per definitie moeilijk, moeizaam en tijdrovend is. Mijn aanpak is per definitie kort! In gemiddeld 3 sessies help ik je namelijk echt van je probleem af. Zo snel werkt hypnose nu eenmaal.

 

4. Zo’n hypnotherapietraject is vast heel duur?

Heb jij wel eens durven uitrekenen wat jouw probleem jou tot nu toe heeft gekost? Soms kun je dat heel concreet uitrekenen, bv als je een aantal keer gezakt bent voor je rijexamen. Maar wat zou jouw onzekerheid jouw al hebben gekost? Welke kansen heb je gemist door jouw angst?

Wanneer je op die manier denkt, komt je er al heel snel achter dat het heel kostbaar kan zijn om je probleem te willen houden. Stel je eens voor dat er de komende 5 jaar niets verandert. Wat betekent dat dan? Wat zul je dan allemaal mislopen?

Bedenk nu maar eens wat het je zou opleveren als je jouw probleem niet meer zou hebben. Dan ziet het rekensommetje er ineens heel anders uit, toch?

Bovendien kun je bij mij kiezen verschillende opties en daar hangen ook verschillende prijskaartjes aan. Al naar gelang wat je zoekt en wat jouw voorkeur heeft. Van online tot live, in groepsverband of 1-op-1. Kijk bij Aanpak voor alle informatie.

Pin It on Pinterest