Not ‘Bad’ but ‘Perfect’ is the enemy of ‘Good Enough’.

Deze zin las ik ergens op Facebook en maakte me nieuwsgierig naar de bedenker. 

Google vertelde me dat Voltaire ooit iets soortgelijks had geschreven. In zijn ‘Dictionnaire Philosophique’ tekende hij op: “Le mieux est l’ennemi du bien.” Oftewel “perfect is de vijand van goed”. Een duidelijke oproep om je niet te laten leiden door overdreven perfectionisme.

Tot op zekere hoogte is het streven naar perfectionisme redelijk onschuldig. Als je vakantieplannen aan het maken bent, is het logisch dat je een leuke bestemming wilt vinden. Dus zul je waarschijnlijk verschillende opties overwegen en vergelijken voordat je een definitieve keuze maakt. Je kunt je geld maar één keer uitgeven en dan wil je wel kwaliteit.

Maar wanneer je merkt dat je maar geen keuze kunt maken, dan is het goed om je af te vragen hoe dat komt. Kan het misschien zo zijn dat je onbewust op zoek bent naar ‘Dé Perfecte Plek’?

Ik heb een aantal jaar geleden aan mijn man gevraagd of hij dit voortaan wil regelen. Ik was er zoooo lang mee bezig, daar werd ik doodmoe van. En chagrijnig! En als al die uren (nou zeg maar gerust dagen!) zoeken nou een garantie zouden zijn dat alles perfect in orde is…. maar nee, die zekerheid heb je natuurlijk nooit, ook niet als je alles hebt afgestruind.

Perfectie kost dus veel extra tijd. En het is belangrijk om je af te vragen of de hoeveelheid tijd die het je extra kost nog wel in verhouding staat tot het extra resultaat dat het oplevert. Want vaak raakt die balans ernstig zoek.

Laatst werden de resultaten van een opzienbarend onderzoek gepubliceerd. Hoewel ik er om moest lachen, is het ook een eye opener: Vrouwen schijnen per week zo’n 3 uur bezig te zijn met het overdoen van huishoudelijke klussen van mannen. Tja, als je ervan overtuigd bent dat jouw manier de enige en de beste is, dan krijg je dat!

Ik hoor heel veel verhalen van mensen die heftige gevolgen ondervinden van hun perfectionisme. Zo gaf ik onlangs les aan een paar docenten die hun lessen altijd in extreme mate voorbereidden. Hun gezinnen hadden hieronder te lijden, omdat er te weinig tijd overbleef voor ontspanning, aandacht en leuke dingen.

In een aantal gevallen moesten de docenten zelfs hun werk stoppen. Omdat ze het niet meer konden opbrengen of niet wilden dat hun gezinsleden er nog langer onder zouden lijden. Hoewel ze gek waren op hun werk, waren ze door hun perfectionisme genoodzaakt ermee te stoppen.

Er bestaat ook een heel andere vorm van perfectionisme. Daarbij leg je je eigen lat zo hoog, dat je als het ware bevriest. Je krijgt angst om te falen en komt dan juist niet in actie, maar blijft steken in voornemens of voorbereidingen.

Wanneer je last hebt van perfectionisme, is de kans groot dat je jezelf ook te weinig ‘eigen tijd’ gunt. Ontspanning? Nee hoor, geen tijd voor! Of als je dan toch even een rustmoment inbouwt, kun je er niet echt van genieten en ben je voor je het weet alweer aan de slag. Je voelt je snel ‘nutteloos’ en onrustig als je niets doet.

En dan wordt het pas echt gevaarlijk! Want wanneer je dit herkent, kost perfectionisme je niet alleen veel tijd, maar gaat het ook je gezondheid negatief beïnvloeden. Ieder mens heeft namelijk de behoefte om regelmatig te ontspannen. ‘De boog kan niet altijd gespannen zijn’.

Toch negeren we in deze veeleisende maatschappij vaak de signalen die ons waarschuwen voor te veel spanning. Slapeloosheid, piekeren, prikkelbaar zijn, concentratieproblemen, geen fut hebben om dingen te ondernemen, etc. Zo maar wat voorbeelden die aangeven dat het de hoogste tijd wordt om in te grijpen.

Als je er dan niets tegen doet , kan dat ernstige gevolgen hebben. Dit zie je overal om je heen. Mensen worden bijvoorbeeld neerslachtig, depressief of raken uitgeput. Het aantal gevallen van burn-out blijft maar stijgen. En onlangs bleek dat nu ook jongeren steeds vaker last hebben van burn-out! 

Het is belangrijk om jezelf goed in acht te nemen en te zorgen voor een goede balans. Misschien merk jij ook bij jezelf dat je overdreven perfectionistisch bezig bent en jezelf eigenlijk overvraagt. En het kan zelfs zijn dat je al hebt ontdekt waar dat patroon vandaan komt.

Het begrijpen van je perfectionisme is niet genoeg. Als je ervan afwilt, is het belangrijk dat je leert wat je kunt doen om dat te bereiken.

O ja, nog 1 ding…. Weet je wat typisch perfectionistisch gedrag is? Vinden dat je alles helemaal zelf moet kunnen of weten en daarom eigenlijk geen hulp durven of willen inschakelen.

Wil jij meer controle over je Perfectionisme?

Wil je meer weten over perfectionisme en hoe je ervoor kunt zorgen dat je ervan afkomt? Ik geef een cursus voor iedereen die last heeft van perfectionisme of faalangst en wil leren hoe daarvan af te komen. Meer informatie vind je hier.

Artikel delen? Graag!

Vind je dit artikel interessant? Deel het dan via Facebook of Twitter d.m.v. de knoppen onder dit artikel! Daar word ik heel blij van!

Reageren?

Herken je jezelf in dit artikel? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met overdreven perfectionisme. Op welk gebied (of zijn er meerdere?) beheerst het je leven?

Als je anoniem wilt reageren, vermeld dan alleen je voornaam. Je mailadres verschijnt sowieso niet in beeld.

Met zonnige groet,

 

 

Pin It on Pinterest