Hoe maak je ruimte voor ontspanningVroeger zette ik mezelf bijna voortdurend onder druk.

Niet alleen door mezelf af en toe een bepaald doel op te leggen. Daar is op zich niets mis mee. Dan bereik je tenminste iets.

Nee, ik bedoel druk door continu de lat voor mezelf veel te hoog te leggen. Op allerlei gebieden. Niet alleen op mijn werk, maar ook privé. Niet alleen voor wat betreft ‘belangrijke zaken’, maar ook om onbenullige dingen kon ik me erg druk maken. Alleen had niemand dat door. En niemand leed eronder.

 

Sterker nog, ik denk dat heel veel mensen juist blij waren met mijn doorzettingsvermogen. Met mijn ‘altijd maar attent zijn’. Met mijn verantwoordelijkheidsgevoel.

Ikzelf dacht ook dat ik er goed aan deed. Maar uiteindelijk was dat niet zo. Ik hield geen energie over. Continu in de actie, maar ondertussen liep ik mezelf mooi voorbij. Ik had het geluk dat ik er tijdig (net op tijd?) achterkwam en op de rem ging staan.

 

Hoezeer ik gelukkig veranderd ben, begon ik heel helder te zien toen ik ging schrijven aan mijn boek over perfectionisme. Tijdens dat schrijven komen mijn persoonlijke verhalen en ervaringen eigenlijk vanzelf bovendrijven. En wat kon ik inmiddels hard lachen om sommige van die verhalen.

Het is soms gewoon komisch om zwart op wit terug te kunnen lezen waar je je in het verleden allemaal over hebt lopen opwinden. En tegelijkertijd soms ook ernstig dat je het haast ongemerkt zo ver kunt laten komen.

splinter

Het bleek een behoorlijke splinter!

 

Toen ik half augustus terugkwam van vakantie uit Thailand, liep ik bijna 2 hele weken te hinken wegens een dikke splinter in mijn voet. Stom ongelukje op een tropisch eiland. Ik was in een tak gestapt en hoewel ik dacht dat ik het kreng er helemaal uit had gekregen, bleek dat helemaal niet zo. Ondanks het ongemak en de pijn, viel het me op  dat ik me dit keer veel beter dan vroeger kon overgeven aan de situatie.

Heus, ik heb wel gebaald, maar ik merkte ook dat ik door die splinter gedwongen werd rustig te starten. En dat het niet alleen maar ongemak bracht, maar ook voordelen. In plaats van gefrustreerd te worden, kon ik er ontspannen mee omgaan. Ik bleef gewoon rustig in- en uitademen terwijl ik prioriteiten stelde.  Leuke bijkomstigheid was dat ik veel beter in het heerlijke vakantiegevoel kon blijven terwijl ik om me heen mensen zichzelf alweer voorbij zag rennen.

 

 

Hoe vaak heb ik mensen de laatste weken  niet horen zeggen:

“Mijn vakantie lijkt alweer zoooo lang geleden!”

Hier is trouwens zelfs onderzoek naar gedaan: de meeste mensen zitten binnen een week (!) alweer op het stemmingsniveau van voor hun vakantie.

 

Vorige week had ik iemand  in de stoel, die voor de hypnosesessie aangaf dat hij zich niet kon ontspannen. Hij had een keer eerder een soort ontspanningssessie gedaan, waarin jij op zijn ademhaling moest letten. Die keer was geen prettige ervaring geweest, want hoe meer hij erop lette, hoe angstiger hij werd. In plaats van meer te ontspannen, begon hij eerder te hyperventileren.  Hij had geen idee hoe je door goed te ademen onmiddellijk ruimte creëert om je dieper te ontspannen. Gelukkig lukte het hem dit keer wel, door wat simpele aanwijzingen.

Goed (leren) ademhalen is een van de beste dingen die je kunt doen wanneer je jezelf meer ruimte voor ontspanning wilt geven. Jaren geleden heb ik zelf last gehad van hyperventilatie. Ik heb toen heel veel gehad aan NLP, maar ook aan de yogalessen die mij me ervan bewust maakten dat ik veel ‘te hoog’ ademde. Angst en stress verdwijnen heel snel als je goed ademt.

 

Helende Adem Heleen Oude WeerninkEen goede manier van ademhalen zorgt dus letterlijk voor meer ruimte om te ontspannen. Iemand die alles weet van de kracht van ademhaling en er zelfs een boek over heeft geschreven is Heleen Oude Weernink. Ze is naast ademcoach ook NLP-Master, yogadocent en bovendien Wim Hof instructeur zoals dat heet (je weet wel, the Iceman). Heleen en ik volgen elkaar al jaren en we kennen elkaar vanuit onze gezamenlijke NLP-opleiding.

Informatie over Heleens boek Helende Adem kun je vinden op haar website.

 

Wil jij meer manieren leren om te ontspannen?

 

Zoals ik hiervoor al aangaf hebben zowel NLP als yoga en bewuster ademhalen mij enorm geholpen om mijn eeuwige geren, gehaast en zelf opgelegde druk los te laten.

Ik vond het vroeger blijkbaar nodig mezelf continu te bewijzen. NLP deed mij inzien dat dat alles te maken had met hoe ik mezelf zag (niet goed genoeg). En dat niet alleen, het gaf mij ook de tools om dat beeld snel te veranderen. Ik kreeg een veel positiever zelfbeeld, meer eigenwaarde en leerde me beter te ontspannen. ontspanning. Ook ontdekte ik hoe ik zonder schuldgevoel steeds beter voor mezelf kon kiezen.

Wanneer ik nu sommige passages in mijn boekmanuscript teruglees, dan is het echt een verademing om vast te stellen dat die tijd van hollen, doorgaan en nooit genoeg inmiddels gelukkig ver achter me ligt. Niet dat ik me nooit meer te druk maak hoor, maar in ieder geval niet meer structureel! Ik kan nu echt heel veel dingen gemakkelijk loslaten.

 

Wat ik kan, kan jij ook. En ik weet hoe!

  • Wil jij weten hoe je je eigen druk kunt loslaten en meer kunt ontspannen?
  • Heb jij genoeg van je perfectionisme en wil je meer ruimte om te genieten?
  • Wil jij ontdekken hoe ik heb geleerd meer te kiezen voor mezelf? Met een goed gevoel?
  • Baal jij dat jouw lat zo hoog ligt dat je bang bent om te falen?

 

Wil jij net als ik ook meer ontspannen in het leven staan?

In februari 2016 verschijnt mijn boek P.R.I.M.A. is Perfect. Op deze pagina kun je er meer over lezen. Misschien iets voor jou?

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest