leren ontvangenVroeger gaf het me regelmatig een raar en ongemakkelijk gevoel. Als iemand die ik niet goed kende zei dat ik iets goed had gedaan, lachte ik wat vertwijfeld en probeerde me een houding te geven.

Ik ging het liefst zo snel mogelijk weer over tot de orde van de dag.

 

Veel mensen herkennen dit. Dat het gemakkelijker is om te geven dan te ontvangen. Waar ligt dat aan?

De reden dat geven ons meestal goed afgaat, is dat de intentie natuurlijk positief is. En dat je er 9 van de 10 keer een positieve reactie voor terugkrijgt. En als iemand je bedankt voor iets wat jij hebt gegeven, voelt dat ook als een terecht bedankje. Immers, je hebt iets gegeven, dus je verdient het bedankje. Dat ontvang je zonder aarzeling, want het voelt vanzelfsprekend en goed.

 

Hoe anders ligt dat bij ontvangen. Als iemand jou iets geeft en je hebt daar voor je gevoel niet iets speciaals voor gedaan, dan moet je – om het met een goed gevoel te kunnen aannemen – het gevoel hebben dat je het verdient. En meestal vinden we dat we niet ‘zomaar’ iets verdienen. Want dat zou betekenen dat je iets kunt verdienen zoals liefde, aandacht, warmte, een complimentje, een cadeautje, terwijl je alleen maar …. eh…. gewoon bént. Dat het dus gewoon gaat …. om JOU!

 

Voel jij ook ongemak wanneer iemand je een complimentje geeft? Of geloof jij het niet als een partner of vriend of vriendin zegt dat hij of zij van je houdt?

Dan is er intern werk aan de winkel!

 

Jouw zelfbeeld bepaalt hoe goed je kunt ontvangen

 

Vanaf dat we kind zijn groeien we op met een bepaald beeld van onszelf. Dat beeld is niet de objectieve waarheid, het is wat wij maken van onze ervaringen en wat ons door anderen is verteld.

En sommige dingen blijven ons meer bij dan andere. Dus als jij in wat voor situatie dan ook de conclusie hebt getrokken dat je niet goed genoeg bent of niet leuk genoeg, dan kan dat – als die situatie echt indruk op je heeft gemaakt – zich nestelen als een overtuiging diep in je onbewuste.

 

En al ben je je daar niet bewust van, het beïnvloedt je gedrag wel degelijk. Want elke keer wanneer die overtuiging getriggerd wordt, voel je een negatief gevoel.

Bijvoorbeeld als iemand je zomaar iets geeft of iets liefs zegt, terwijl jij diep van binnen iets gelooft als: “ik ben niet leuk genoeg, wat ik ook doe”, dan botsen die twee dingen. En dat verklaart dat ongemakkelijke gevoel.

 

Dat gevoel maakt dat je snel geneigd bent om wat gezegd is te bagatelliseren in plaats van de schenker hartelijk te danken en het ‘cadeautje’ met plezier te ontvangen en helemaal binnen te laten komen.

 

Ik merk bij mezelf duidelijk een verschil met – laten we zeggen – een jaar of 10 geleden. Ik vind het nu niet alleen leuk om complimentjes te geven, maar ook om ze te ontvangen.

Als iemand nu zegt: “Wat een leuke jurk heb je aan”, dan zal ik niet zeggen: “Oh, die heb ik van mijn zus” of “Ach, het was een uitverkoopje”. Maar ik geniet van dat moment en bedank de ander voor het complimentje.

 

Het is in feite ook heel simpel. Je hoeft namelijk maar 3 woorden te zeggen: DANK JE WEL!

En dan te glimlachen en even een paar seconden te voelen of je ruimte kunt maken om die positiviteit om te zetten in een goed gevoel en dat helemaal door je lichaam te laten stromen.

 

Deze techniek gaat je helpen

Maar ja, dat laatste is nou net vaak de crux. Gelukkig is daar wat aan te doen. Als je merkt dat je toch een onzeker of ongemakkelijk gevoel blijft krijgen als je zomaar verrast wordt door iemand, gebruik dan de zogenaamde gevoelsomdraaitechniek.

Dit is echt zo’n supertechniek om toe te passen als je je naar voelt!

 

De gevoelsomdraaitechniek

 

 

Mijn advies: Zorg dat je deze techniek leert toepassen. Hij heeft mij enorm veel gebracht  om mezelf te kunnen trainen hoe ik mezelf wil voelen in plaats van dat ik geleefd word door mijn gevoelens en emoties.

En daarom kan ik tegenwoordig – terecht(!) – genieten van complimentjes. Ze komen écht binnen. En bij jou vanaf nu hopelijk ook. En anders weet je nu hoe je daar elke dag beter in kunt worden.

 

Wie wil dit boek over bindingsangst en verlatingsangst van me hebben?

 

 

liefdesbangIk begin deze week aan dit boek van Hannah Cuppen

Heb jij last van verlatingsangst of bindingsangst? Heb je alles op orde maar gaat het steeds mis in de liefde? Verlang je naar een partner maar loopt deze steeds weg als jij dichterbij komt? Of verdwijnen al jouw gevoelens als iemand voor jou wil gaan?

Misschien heb je een relatie maar mis je de intimiteit.

In Liefdesbang legt Hannah Cuppen uit dat dit allemaal met verlatingsangst en bindingsangst te maken heeft en hoe je hiermee om kunt gaan.

 

 

 

 

Over ontvangen gesproken 😉

 

Ik geef tegenwoordig boeken graag door in plaats van ze te laten verstoffen in mijn boekenkast.

Dus als je hieronder laat weten waarom je dit boek graag wilt ontvangen zodra ik het uit heb, dan ben jij dit keer misschien de gelukkige!

 

 

 

Pin It on Pinterest