Hoe perfectionistisch ben jij 

Test jezelf: ben jij een perfectionist?

Aan de hand van de 9 onderstaande korte vragen, ontdek jij of je een perfectionist bent of niet.

Noteer even hoe vaak jij kiest voor elk antwoord (‘vaak’, ‘soms’ ‘nooit’) en dan kun je onderaan direct uitrekenen in welke categorie jij valt!

1 – Ik stel beslissingen uit, omdat ik bang ben verkeerd te kiezen

  • Vaak
  • Soms
  • Nooit

2 – Ik heb de neiging kritiek persoonlijk op te vatten

  • Vaak
  • Soms
  • Zelden

3 – Ik ben moeilijk en veeleisend voor mezelf (en mijn omgeving)

  • Vaak
  • Soms
  • Zelden

4 – Ik vind het moeilijk om hulp of advies te vragen en los alles het liefst zelf op.

  • Vaak
  • Soms
  • Zelden

5 – Ik heb moeite om te stoppen met iets, want iets voelt zelden af

  • Vaak
  • Soms
  • Zelden

6 – Als ik wil dat iets echt goed gebeurt, doe ik het het liefste zelf

  • Vaak
  • Soms
  • Zelden

7 – Ik vind het lastig hulp te vragen

  • Vaak
  • Soms
  • Zelden

8 – Ik ben niet snel tevreden. Ik zie steeds hoe het nog beter had gekund.

  • Vaak
  • Soms
  • Zelden

9 – Ik focus altijd zo op het resultaat, dat ik niet echt kan genieten van de weg ernaartoe

  • Vaak
  • Soms
  • Zelden

 De score:

 

Voor elk antwoord krijg je een aantal punten.

Vaak = 3 punten

Soms = 2 punten

Zelden = 1 punt

 

Tel nu de punten per vraag allemaal bij elkaar op en kijk dan hieronder in welke categorie je valt.

 22-27 PUNTEN = CATEGORIE ROOD – ALARMFASE!

  • Jij stelt hele hoge eisen aan jezelf. En misschien ook wel aan je omgeving. Bovendien vind je het waarschijnlijk lastig om dingen uit handen te geven. Want jij hebt vaak al precies bedacht hoe iets het beste gedaan kan worden. Het perfecte plaatje, zogezegd. En daarvan afwijken… dat kost je waarschijnlijk behoorlijk wat moeite.

 

  • Je bent erg gevoelig voor de waardering van anderen. Aan de andere kant is het vaak lastig om complimentjes te ontvangen. Sta je er wel eens bij stil of je wel voldoende geniet? Ook tussendoor? Dus niet alleen van een perfect resultaat, maar ook van het proces?

 

  • Let eens op hoeveel je van jezelf moet. En vraag je eens af wat je werkelijk wilt. Pas op dat je jezelf niet te veel onder druk zet! Ont-spannen is belangrijk. Doe je dat niet, dan kun je zelfs je eigen gezondheid in gevaar brengen.

 

  • Ons lichaam is namelijk zeer gevoelig voor veel stress en spanning. Dat kan zich vertalen in allerlei klachten, zoals hoofdpijn, vermoeidheid, of in ernstige gevallen het gevoel ‘opgebrand te zijn’ door te lang het uiterste van jezelf te vergen.

 

  • Gelukkig is er wel wat aan te doen… Je kunt voorkomen dat je opbrandt of als je toch oververmoeid bent geraakt zorgen dat je je snel weer beter voelt. En jezelf in acht leert nemen door een meer ontspannen houding aan te leren.

 

O jee … perfectionisme-alarm… en nu …?

Wist je dat perfectionisme heel vaak ook samengaat met een vorm van faalangst? De angst om het niet goed genoeg te doen of te kunnen, kan maken dat je blokkeert en dingen gaat uitstellen, uit angst om te falen.

Wil je meer lezen over perfectionisme, faalangst en wat je hiertegen kunt doen?

Vraag dan nu de gratis preview aan van mijn boek PRIMA is perfect.  Dan kun je het direct downloaden!

 

 

 

15-21 PUNTEN – CATEGORIE ORANJE – PAS OP! 

 

  • Je perfectionisme kan je regelmatig in de weg zitten, maar is zeker niet allesoverheersend.  Misschien ben je alleen maar perfectionistisch op bepaalde gebieden en op andere niet of veel minder?

 

  • Toch leg jij waarschijnlijk regelmatig jouw lat behoorlijk hoog. Dit kan leiden tot spanningsklachten, concentratieproblemen, een algeheel gevoel van ‘niet lekker in je vel’ zitten of het gevoel onder druk te staan. Wees alert hierop en probeer te ontdekken waar je wat meer ruimte en ontspanning voor jezelf kunt creëren.

 

  • Het is belangrijk om je bewuster te worden op welke gebieden je wat liever voor jezelf kunt zijn. En wat minder veeleisend. Zodat je je eigen grenzen niet overschrijdt, met alle mogelijke nare risico’s van dien.

 

Tja.. toch in de gevarenzone?

 

Je hebt het misschien nog redelijk onder controle… je perfectionisme. Of is dat slechts schijn? Wist je wel hoe slecht het is voor je gezondheid wanneer je te weinig voor jezelf zorgt en te veel in de actiemodus blijft?

Wil je voorkomen dat je teveel doordrijft en te weinig geniet, verdiep je dan eens verder in perfectionisme. Dat kan heel gemakkelijk: Door de gratis preview van mijn boek PRIMA is perfect nu aan te vragen. Dan kun je het direct downloaden!

 

 MINDER DAN 15 PUNTEN – CATEGORIE GROEN – NIKS AAN DE HAND!

  • Je lijkt geen last te hebben van (je) perfectionisme. Ofwel je bent helemaal geen perfectionist of je kunt er heel goed mee omgaan. In dat laatste geval streef je uiteraard wel naar kwaliteit, maar als iets goed genoeg is, dan is het ook klaar. In het algemeen zal er bij jou voldoende balans zijn tussen spanning en ontspanning.
  • Heb je toch het gevoel dat je je regelmatig te druk maakt over relatief onbelangrijke zaken of details? Stel je eens voor wat het voor jou zou betekenen als je je gemakkelijker kunt ontspannen, meer los kunt laten en meer genieten? Weten hoe? Vraag dan nu mijn gratis E-book aan over Perfectionisme en Faalangst. Of download de gratis preview van mijn boek PRIMA is perfect (die link vind je hierboven).

 

 

Pin It on Pinterest