3 tips tegen faalangst bij autorijdenHet is natuurlijk nogal een ‘dingetje’: Je rijbewijs halen. Het kan je leven enorm beïnvloeden. Het geeft je onafhankelijkheid en vrijheid en misschien is het wel cruciaal voor je (toekomstige?) baan.

Logisch dus dat je graag zo snel mogelijk dat roze kaartje wilt halen. Alleen soms is dat nog niet zo gemakkelijk.

 

Heel veel mensen hebben last van angst, stress of zenuwen. Soms al tijdens de lessen, maar de meesten ook wanneer ze examen moeten doen. Nou is een beetje stress helemaal niet erg. Het maakt je zelfs extra alert. Maar wanneer je te gespannen bent, dan kan het alles ook helemaal verpesten.

Daarom geef ik je hieronder graag 3 belangrijke tips om te zorgen dat je beter kunt ontspannen. En ik verklap meteen wat je beter niet kunt doen. Anders saboteer je jezelf!

 

Tip 1: Zorg voor een goed gevoel

Emoties zijn gevoelens in je lichaam. Wanneer je spanning voelt of stress, dan voel je die emotie ergens in je lichaam. Waar dat is, verschilt per persoon. Maar zodra je merkt waar dat zit, is het belangrijk om dat gevoel kwijt te raken of te zorgen dat het sterk vermindert. En vervolgens een ander gevoel op te roepen. Bijvoorbeeld een gevoel van zelfvertrouwen, van ontspanning, rust, etc.

Nou klinkt dit heel gemakkelijk. En gelukkig is het dat ook. In deze video vertel ik je precies hoe je een naar gevoel kunt vervangen door een goed gevoel. Wat ik je dus absoluut afraad, is met een slecht gevoel blijven zitten en gaan rijden. Je kunt je vast wel voorstellen dat het een groot verschil maakt of je met stress of met een gevoel van rust in de auto stapt. Dus doe de techniek uit de video en je hebt je kans op succes al met 33% vergroot!

 

Tip 2: Zorg voor positieve gedachten

Je staat er misschien niet bij stil, maar je gedachten bepalen je gedrag. Hoor jij jezelf steeds denken:

Oh, ik hoop maar dat het goed gaat!” 

“Het lukt me vast niet!” 

“Wat als ik een ingreep krijg?” 

“Wat als ik een blackout krijg?

Dan klinken die gedachten in je hoofd vast niet heel geruststellend. Misschien eerder zenuwachtig, bang, paniekerig, gestrest etc. Dat is niet slim. Je maakt het jezelf onnodig moeilijk. Zorg daarom dat je andere dingen tegen jezelf zegt, bijvoorbeeld.

“Het komt goed!”

“Ik kan dit!”

“Ik blijf rustig en kalm en heb alles onder controle!”

Wanneer je dit soort dingen denkt, dan hoort daar ook een andere stem bij. Een stem die geruststellend klinkt, die je moed inspreekt, etc. Doe dit voor jezelf. Motiveer en coach jezelf op een positieve manier. Dit zorgt ook meteen voor een beter gevoel (zie tip 1).

 

Tip 3: Zorg dat je je inbeeldt dat het helemaal goed gaat

We hebben niet alleen gedachten in ons hoofd, maar ook beelden. Dat is onze verbeelding. De slechtste voorbereiding die je kunt doen, is door je in te beelden dat het allemaal fout gaat. Daarmee maak je jezelf onnodig zenuwachtig en onzeker.

Mijn 3e tip is: Stel jezelf voor hoe het eruit ziet als jij gewoon heel ontspannen gaat rijden. Beeld je in hoe je rustig en beheerst instapt en volledig ontspannen gaat rijden. Hoe je eruit ziet wanneer je ontspannen en alert bent, je goed kunt concentreren en steeds adequaat reageert op het verkeer om je heen. Wanneer je je van tevoren focust op hoe jij wilt dat het zal gaan (dus ontspannen en succesvol), dan programmeer je jezelf voor meer succes.

Eigenlijk heel raar dat de meesten van ons juist heel goed zijn in het inbeelden hoe het allemaal misgaat. We hebben negatieve films in ons hoofd en daarmee saboteren we ons eigen resultaat. Je vergroot namelijk onbewust de kans dat je de mist in gaat. Zonde toch?

Pas mijn 3 tips toe en je vergroot je succes, gegarandeerd. Ik wens je heel veel ontspannen rijuren toe.

 

Meer informatie? Gratis video’s en E-books

Wil je meer tips en video’s om je faalangst of onzekerheid de baas te worden? Vraag dan een van mijn gratis E-books aan of kijk op mijn Youtubekanaal voor meer video’s.

Of misschien heb je nog een vraag over de technieken of over je eigen zenuwen? Stel hem dan hieronder, je krijgt altijd persoonlijk antwoord!

 

 

Pin It on Pinterest